بعد از طی مراحل فوق بانک مربوطه بعد از تایید بانک مرکزی نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام میکند و مبلغ 2 در هزار ارزش cif پروفرما را به نرخ ارز شناور بابت کارمزد گشایش اعتبار اسنادی حداکثر به مدت 6 ماه از متقاضی دریافت می کند بانک صددرصد ارزش cif پروفرما را به نرخ صادراتی از واردکننده بابت سپرده اعتبار دریافت می کند و فروشنده می تواند به طور مستقیم با مراجعه به آن شعبه و یا بانک دیگر با بانک گشایش کننده اعتبار ارتباط برقرار سازد.
فروشنده زمانی که از گشایش اعتبار مطلع شد نسبت به ارسال کالا به خریدار بر اساس شرایط اعتبار اقدام میکند و اسناد حمل کالا را که شامل صورتحساب فروش کالا و برات اسنادی مدارک و لیست بسته بندی و بارنامه و گواهی بازرسی است به کارگزار تحویل می دهد و کارگزار زمانی وجه را به فروشنده پرداخت می کند که مدارک فوق با شرایط اعتبار مطابقت داشته باشد بنابراین اسناد را به بانک گشایش کننده اعتبار ارسال کرده تقاضای تامین وجه پرداختی به فروشنده را می نماید اسناد از طریق پست رد و نوبت به فاصله زمانی چند روز بصورت جداگانه به بانک گشایش کننده اعتبار ارسال می شود تا در صورت مفقود شدن یک نسخه نسخه دیگری به بانک برسد
با دریافت اسناد از کارگزار بانک گشایش کننده اعتبار نسبت به تامین وجه اعتبار اقدام کرده و رسیدن اسناد را به اطلاع خریدار می رساند و از او می خواهد تا هر چه زودتر تسویه حساب نهایی اعتبار از محل سپرده انجام گیرد
بانک مبلغ اعتبار را به شکل زیر از محل سپرده و از خریدار دریافت می کند، البته در صورتی که سپرده کمتر از کل اعتبار باشد تفاوت را از خریدار دریافت مینماید
ارزش کالا به نرخ صادراتی بابت هزینه تاخیر 10درصد مبلغ پروفرما از تاریخ پرداخت وجه توسط کارگزار به فروشنده تا تاریخ دریافت اسناد حمل کالا توسط بانک به نرخ صادراتی از محل سپرده توسط بانک برداشت می شود . هزینه تلفن و تلگراف به کارگزار در مواردی چون تایید اعتبار یا تغییر شرایط اعتبار بعد از اینکه تسویه حساب نهایی صورت پذیرفت بانک اسناد حمل را پشت نویسی کرده و تایید می نماید و برای ترخیص کالا از گمرک به خریدار تحویل می دهد
اظهار نامه گمرکی یا جواز سبز گمرکی که توسط گمرک صادر می شود یک نسخه به خریدار کالا تحویل داده می شود که خریدار طبق تعهدی که به بانک سپرده اصل جواز سبز گمرکی و فتوکپی آن را به بانک ارائه می دهد که بانک پس از بررسی جواز و بایگانی یک نسخه فتوکپی ودیعه ثبت سفارش را به واردکننده استرداد می کند
با انجام گشایش اعتبار از طرف بانک شماره مخصوصی به اعتبار اسنادی تعلق می گیرد که خریدار نیز از طرف دیگر در دفاتر خود حساب اعتبار اسنادی با شماره مذکور افتتاح و عملیات حسابداری را در آن ثبت می نماید
طور کلی می توان گفت که هنگام گشایش اعتبار اسنادی و پرداخت پیش پرداخت اولیه 10% یا 20% طبق درصد بانک مربوطه باید سند زیر را صادر کرد که عمدتا مبلغ پرداختی درصدی از یک مبلغ ارزی است
سفارشات – پیش پرداخت اعتبار اسنادی *
بانک/وجوه نقد *
هنگامی که اعتبار اسنادی گشایش می یابد، در واقع به میزان کل مبلغ ارزی بالا برای شرکت تعهدات ارزی ایجاد می شود که اگر در این مقطع شرکت صورتهای مالی تهیه کنه مبلغ تعهدات ارزی مربوطه را باید در صورتهای مالی افشا کند.
بعد از انجام هزینه های مربوط به کارمزد و .... مربوط به اعتبارات اسنادی سند اولیه به میزان همان مبلغ هزینه شده صادر می شود.
هنگامی که کارهای اولیه انجام شده در صورتی که اعتبارات اسنادی از نوع دیداری باشد دوباره همان ثبت انجام می شود و ترخیص کالا و انجام سایر مراحل کار منوط به تسویه حساب با بانک است.
اگر اعتبارات اسنادی دیداری نباشد، با توجه به واریز اعتبار و قطعی شدن مبلغ اعتبار اسنادی سند زیر صادر می شود.
سفارشات – اعتبار شماره .... *
حساب های پرداختنی تجاری - تعهدات اعتبارات اسنادی *
به میزان اعتبار تعهد شده.
بایستی در پایان هر دوره تعهدات اعتبار اسنادی را به نرخ نوع ارز مربوطه تسعیر کنیم.
توجه داشته باشید که تضامین دریافتی و سپرده های دریافتی بابت اعتبارات اسنادی از این بابت مانند هر تضمین دیگری ثبت می شود و در هنگام برگشت تضامین یا سپرده به شرکت از حساب ها خارج می شوند و بایستی به صورت جداگانه هم در بدهی های احتمالی افشا می شوند.
از طرف دیگر
باید توجه کرد که هزینه مالی که بابت اعتبارات اسنادی متحمل می شویم تنها در صورتی که اعتبار اسنادی از نوع یوزانس باشد (طبق استاندارد) به بهای تمام شده کالای مربوطه اضافه می شود و آن هم تنها در صورتی که گشایش اعتبار به غیر از روش یوزانس امکان پذیر نبوده باشد.
در انواع دیگر اعتبارات اسنادی هزینه مالی مربوطه هزینه دوره محسوب میشود.
تفکیک بین هزینه های متحمل شده ناشی از گشایش اعتبارات اسنادی جهت خرید اقدام به شناسایی بهای تمام پس از انتقال مالکیت و پس از صدور رسید انبار می گردد.
عمده هزینه ها شامل : هزینه ثبت سفارش، هزینه کارمزدهای بانکی، هزینه بیمه سفارش، هزینه کارمزدهای بانکی ، بهای فوب (اینویس)، هزینه های انبارداری وتخلیه و بارگیری ، هزینه های حمل داخلی ، هزینه گمرکی و حقوق وعوارض دولتی وسایر هزینه هایی که در هیچ یک از حساب های فوق طبقه بندی نمی گردد و به تفکیک اعتبارات گشایش یافته که این اعتبارات می تواند به صورت یوزانس ویا ریفاینانس از طرف اعتبار دهنده گشایش یابد و درپایان با اطمینان از ثبت تمام هزینه مربوط به اعتبار گشایش یافته که معمولا" بعد از رسید انبار شرکت خریدار می باشد اقدام به انتقال هزینه های متحمل شده به حساب موجودی کالا و یا بهای تمام شده دارائی خواهد بود که درسیستمهای مالی با ایجاد سطوح پنجم و ششم اقدام به تفکیک اعتبارات و نوع کالای خریداری شده وهرگونه اطلاعات مورد نظر مدیریت می نمایند که دراین خصوص می بایستی کنترلهای داخلی لازم برقرار وبا ثبت صحیح وشناسایی هزینه های مربوط به اعتبار اقدام به شناسایی دقیق بهای کالا نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ثبت شرکت ارشیا تماس حاصل فرمایید
موضوع : مقالات