ثبت محدود- ثبت تعاونی- تغییرات - ثبت شرکت –تغییرات خاص –تغییرات محدود – صورتجلسات – پلمپ دفاتر
کمترین هزینه و هدیه ویژه و فروشگاه اینترنتی طراحی سایت
مدیریت محصولات جدید،گامی به سوی موفقیت
محصولات جديد از ضروريات شركتهاي امروزي بهشمار ميروند. در حقيقت محصولات جديد پاسخي به بزرگترين مشكلات سازمانهاست. امروزه بيشتر سازمانها ضرورت برخورداري از فرايند بهينه توسعه محصول جديد را به خوبي احساس كردهاند و براي داشتن چنين فرايند موفقي تلاشهاي زيادي را انجام دادهاند و هزينههاي هنگفتي را متقبل شدهاند. در اين سازمانها، افراد متخصص و باتجربه به كار گرفته ميشوند، از فناوريهاي پيشرفت استفاده ميشود و درعين حال ممكن است معرفي محصولات جديد آنها با شكست مواجه شود.
مديران اينگونه سازمانها غالباً نميتوانند علت اين شكستها را درك كنند. تحقيقات در مورد اينگونه سازمانها نشان داده است كه مشكل عمده در نحوه مديريت و اداره فرايند توليد محصول جديد است. در اين مقاله ابتدا ويژگيهاي توسعه محصولات جديد در عصر كنوني ارائه ميشود. سپس با توجه به ماهيت متفاوت پروژههاي گوناگون به موضوعات و راهكارهاي مديريتي در اين پروژهها ميپردازيم.
توسعه محصول جديد، بخش مهمي از هر تجارت است. محصولات جديد، فرصتهاي رشد و مزيت رقابتي را براي شركتها فراهم ميكنند. امروزه، بقاي سازماني، گرايش به سمت محصولات جديد و بكارگيري روشهايي براي ايجاد محصولات جديد و موفق است. با پيشرفت فناوري، رقابتي شدن هر چه بيشتر سازمانها، پيدايش علوم و تجهيزات جديد توليدي، تغييرات اساسي در نيازها و سلايق مشتريان و غيره توليد محصولات جديد را با چالشهاي جديد روبهرو كرده است. شركت ها به دليل مخاطراتي كه در عرضه محصولات جديد وجود دارد، بايد پيوسته در مورد بهبود فرايند توليد محصولات جديد تفكر كنند.
آنچه كه امروزه در ميان عوامل مهم در موفقيت محصولات جديد حائز اهميت و تأكيدي بيشتر است، نقش مديريت در فرايند توسعه محصولات جديد ميباشد. چه بسا سازمانهايي كه بهرغم سرمايهگذاري زياد براي توسعه محصولات جديد، بكارگيري فناوريهاي پيشرفته و جذب افراد متخصص به سختي شكست خوردهاند. زيرا مشكل عمده اينگونه سازمانها، فقدان مديريت صحيح و روشهاي درست مديريتي در اداره فرايند توسعه محصولات بوده است.
مديريت، در توسعه محصولات جديد نقشي اساسي ايفا ميكند و با ايجاد فضاي مناسب براي خلاقيت و رشد استعدادهاي بالقوه و بكارگيري روشهاي مناسب مديريتي، زمينه را براي توسعه موفق مهيا ميكند.
در اين مقاله، اهميت نقش مديريت در توسعه محصولات جديد بررسي ميشود.
عصر جديد، توسعه محصولات جديد
پيش از اين فعاليتهاي توسعه محصولات جديد شامل فعاليتهاي كاملاً تفكيك شده گروههاي كاري بود. ابتدا گروه تحقيقات، فناوري جديد يا كاربردي از يك فناوري موجود را كشف ميكرد كه ممكن بود توان لازم را براي تبديل شدن به محصول داشته باشد. سپس نتايج به دست آمده از اين تحقيق را به گروه بعد نظير گروه توسعه مهندسي يا طراحي مهندسي ميفرستاد. اين گروه نيز تحقيقات را كامل ميكرد و نتايج را به گروه ديگر ارائه ميداد.
اين روش وقتگير و پرهزينه با شرايط كنوني دنياي ما متناسب نيست و با الگوهاي جديدي از NPD جايگزين شده است. در ادامه به شرح بعضي از خصيصههاي آنها ميپردازيم.
خصيصههاي الگوهاي جديد NPD
1. فعاليتهاي NPD در حال حاضر به جاي اينكه روي هر مرحله از فرايند بهطور مجزا و جداگانه تمركز كند بر كل فعاليتهاي فرايند NPD متمركز ميشود. NPD، فرايندي يكپارچه شده است.
2. فعاليتهاي NPD در حال حاضر شامل مشاركت فعال همه بخشهاي شركت است مانند كاركنان بازاريابي و توليدي شركت، عرضهكنندگان و مشتريان
3. ساز و كار عمدهاي كه الگوهاي جديد را مؤثر ميكند تيمهاي NPD است كه به توسعه پروژه در كل فرايند پاسخ ميدهد.
4. مديران ارشد شركتها از آغاز پروژههاي NPD، در اين پروژهها دخالت داده ميشوند.
5. مديران ارشد شركت، اطلاعات بيشتري در مورد فعاليتهاي تحقيق و توسعه دارند و بيشتر در فعاليتهاي اين بخش درگير ميشوند.
6. نقش گروه تحقيق و توسعه در NPD بيشتر شده و غالباً گروههاي تحقيق و توسعه، كل فعاليت را هماهنگ ميكنند.
7. كاهش چرخه زمان در NPD، بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
8 . فعاليتهاي تحقيق و توسعه به واحدهاي مختلف شركت واگذار شده و گروه مركزي تحقيق و توسعه، نقش كمتري را در اين فعاليتها ايفا ميكند.
9. سازمانهاي تحقيق و توسعه جهاني شدهاند.
10. فعاليتهاي تحقيق و توسعه NPD به سمت كوتاه شدن فعاليتها و خاتمه سريع پروژهها پيش ميروند و به شركتها كمك ميكنند كه از نتايج اين فعاليتها در زمانهاي كمتري براي برنامههاي تحقيقاتي استفاده كنند.
11. فعاليتهاي R&D با اهداف تجاري و برنامههاي راهبردي كل شركت، مرتبط شده و تأكيد بر جنبههاي مالي افزايش يافته است.
12. كوچك كردن و خالص كردن سازمانها به اين مفهوم است كه از فعاليتهاي تحقيق و توسعه و NPD انتظار ميرود كه «با منابع كمتر كارهاي بيشتري انجام دهند».
13. در فعاليت NPD، اهميت فزايندهاي به توليد، يكپارچهسازي فعاليتهاي فناورانه، فرايند و فناوري توليد داده شده است.
14. مديران R&D در فعاليتها و برنامههاي راهبردي شركتها دخالت داده شدهاند.
15. مديران NPD و R&D خيلي سريعتر يادگيري كسب ميكنند و با سرعت بيشتري اين اطلاعات را در آغاز پروژههاي ديگر به كار ميگيرند.
16. تأكيد فزايندهاي بر پيوستگي R&D وجود دارد.
17. شركتها، صريحاً تلاش ميكنند تا فرهنگي را در NPD و R&D ايجاد كنند كه باعث تشويق برنامههاي NPD موفق و سريع ميشود.
18. گروههاي R&D با دقت و نظم بيشتري فعاليتهاي توسعه جديد خارجي «از قبيل رقبا» و بازار محصول را زير نظر دارند.
19. شركتها با فعاليتهاي توسعه فناوري بيشتر در واحدها، خود را به انتقال دادن فناوري موجود در هر واحد به واحدهاي ديگر معطوف كرده و اين عمل را به منظور حداكثر كردن ارزش آن فناوريها انجام ميدهند.
دركي هدفمند از پروژه توسعه محصول جديد ميتواند به فرايند مديريت بهتر هدايت شود و در نتيجه شانس موفقيت محصول جديد را افزايش ميدهد.
پروژههاي متفاوت و روشهاي مديريتي متفاوت
شركتهاي موفق در طبقهاي از محصول يا فناوري اغلب وقتي كه وارد بازار و فناوريهاي جديد ميشوند به سختي شكست ميخورند. در اغلب موارد، اين شكستها به دليل كاركنان ضعيف، طراحي ضعيف محصول و يا كمبود منابع مالي نيست بلكه شكست نتيجه روش نامناسب مديريتي براي پروژههاي توسعه محصولات جديد است. در واقع، مشكل اصلي در روش اداره فرايند توسعه محصولات جديد و سيستمهايي است كه براي اداره اين پروژهها استفاده ميشوند.
مطالعات نشان ميدهد كه پروژههاي متفاوت NPD براي موفق شدن به روشهاي متفاوت مديريت نياز دارند.
ما اطلاعات زيادي در مورد نحوه توسعه محصولات جديد در اختيار داريم اما شرايط مطلوب بحث شده در كتابها در عمل قابل اجراست. بنابراين مديران بايد هر شرايط نگاه كنند و از بين اعمال و اقدامات توصيه شده، رويههايي را انتخاب و اجرا كنند كه احساس ميكنند مناسبترند.
پروژههاي NPD بر حسب ماهيت محتوايي خود طبقهبندي ميشوند. يك روش مديريتي كه در تركيبي محتوايي موفق است گاهي در مورد ديگري موفق نيست. براي مثال، روشي در مورد پروژه NPD عبارتست از بهبود در محصولي كه براي بازار فعلي هدفگذاري شده است و موفق واقع ميشود. اگر محصول براي بازار جديد هدفگذاري شود يا فناوري، جديد باشد، ممكن است موفق نباشد. بهطور كلي براي موفق شدن پروژههاي متفاوت NPD بايد روشهاي متفاوت مديريتي به كار گرفته شود و برخورداري از روش واحد مديريتي براي پروژههاي مختلف توسعه محصول جديد، اغلب به شكست ميانجامد. بنابراين مديران سازمان بايد با درك صحيح پروژههاي متفاوت و انتخاب روشهاي مناسب مديريتي براي هر پروژه، راه موفقيت اين پروژهها را هموار كنند.
تضادهاي مهم در مديريت محصولات جديد
براي معرفي سريع محصولات جديد چالش وجود دارد. سرعتي كه محصولات جديد به بازار ارائه ميشوند اغلب مشخصه شركتي پايدار و ماندني در بين شركتهايي است كه پيشرفت ميكنند .داو هسكر1 رهبر مديريت پروژه شركت لنزهاي تماسي2 معتقد است: «اگر بتوانيد زمان بين ايده و ورود آن را به بازار كاهش دهيد، ميتوانيد اهداف راهبردي خود را با سرعت بيشتري به دست آوريد. براي مسير راهبردي سازمان مهم است كه ببينيم، نسبت به وضعيت فعلي خود در آينده به كجا ميرويم و چگونه به وسيله محصولات جديد به آنها خواهيم رسيد».
مديريت همواره بايد در مقابل سه عامل مهم در توسعه محصول جديد واكنش نشان دهد اين عوامل عبارتند از: كيفيت، هزينه و زمان.
هر سه عامل، گرايش به تعارض با يكديگر دارند، در عين حال تأثير اين عوامل بر يكديگر نيروزايي3 ايجاد ميكند. گرچه هر سه عامل به ارزش محصولات جديد كمك ميكنند، اما تأثير آنها بر يكديگر از پروژهاي به پروژه ديگر با مقياسها و روشهاي متفاوتي انجام ميشود. سؤال اساسي اين است كه مديريت در شرايط متفاوت چگونه بايد مجموعه اين روابط مؤثر در محصول جديد را بهينه كند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره جهت امور ثبت شرکت به سایت www.arshiyagroup.ir مراجعه نمایید و یا با ایمیل info@arshiyagroup.ir تماس حاصل فرمایید .
موضوع : مقالات
تاریخ : 20-12-1393, 04:00