سامانه تخصصی ثبت محدود
هدیه ویژه طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
سيستمهاي حسابداري و حسابداري مسئوليت
سيستمهاي حسابداري زماني در تصميمگيري مفيدند كه متناسب با اهداف مديريت طراحي شوند. اين سيستمها مهمترين بخش سيستم اطلاعاتي هر سازمان هستند. سيستم حسابداري شبكهاي از ارتباطات صوري است كه با ارائه اطلاعات به مديران اجرايي، آنها را در دستيابي به اهداف اصلي و فرعي تعيين شده از طرف مديران عالي رتبه ياري ميكند. از آنجا كه سازمانهاي نوين هميشه در حال تغيير و تحولاند طراح سيستم حسابداري همواره اهداف، منابع موجود و ساختارهاي سازماني را تغيير ميدهد تا بتواند انواع اطلاعات متناسب با اهداف مديريت را گردآوري، طبقهبندي، محاسبه و گزارش كند.
بنابراين سيستمهاي حسابداري به عنوان ابزاري در تعيين اهداف و تاثيرگذاردن بر رفتار مديريت نقش غالب را دارند، در واقع سيستمهاي حسابداري متناسب با تصميمگيري و اجراي مديريت، ابزاري جهت گردآوري، تفسير و گزارشدهي اطلاعاتاند كه براي كمك به فرايندهاي مديريت صورتبندي ميشوند. اين سيستمها وظيفه دارند اطلاعات مورد نياز سازمانها را توليد و ارائه كنند. اين اطلاعات به سه نوع تقسيم ميشوند:
- اطلاعات مربوط به ثبت نتايج
- اطلاعات مربوط به جلب توجه
- اطلاعات تصميمگيري
اصولاً وقتي از سيستم حسابداري صحبت ميشود اين سيستم در قالب يك سازمان مطرح ميگردد و اغلب به دو واژه توجه ميشود: 1- كارايي، و 2- اثربخشي
همانطور كه ميدانيم كارايي عبارت است از "ميزان برون داد سازمان در مقابل واحدهاي درون داد" و اثربخشي عبارت است از "درجه موفقيت سازمان در رسيدن به اهدافش يا اين كه سازمان تا چه اندازه وظايفش را انجام ميدهد."
با توجه به نظريه سنتي سازماني، سازمان تابع يك سلسله مراتب ارتباطي است كه اين سلسله مراتب به خوبي شناسايي و تعريف ميگردد. بنابراين كارها ميتواند با كارايي و اثربخشي
همانطور كه ميدانيم كارايي عبارت است از "ميزان برون داد سازمان در مقابل واحدهاي درون داد" و اثربخشي عبارت است از "درجه موفقيت سازمان در رسيدن به اهدافش يا اين كه سازمان تا چه اندازه وظايفش را انجام ميدهد."
با توجه به نظريه سنتي سازماني، سازمان تابع يك سلسله مراتب ارتباطي است كه اين سلسله مراتب به خوبي شناسايي و تعريف ميگردد. بنابراين كارها ميتواند با كارايي و اثربخشي مطلوب نجام پذيرد. در اين نظريه به تفويض و تقسيم صحيح اختيار و مسئوليت به افراد تاكيد ميگردد و فرض بر اين است كه افراد سازماني را ميتوان با كمترين مشكل كنترل و هدايت كرد و مديريت بر اين امور احاطهي كامل دارد. مديريت در سطوح بالاي سازمان اختيارات و مسئوليتهاي كامل ادارهي سازمان را به عهده دارد ليكن به منظور عملي نمودن كنترلهاي لازم بخشي از اختيارات و مسئوليتهاي خود را به مديران اجرايي تفويض مينمايند كه اين گروه نيز به همين ترتيب به مسئولين ردهي بعد و همينطور اين تفويض اختيارات و مسئوليتها تا آخرين فرد اجرايي ادامه مييابد و هر سطح از تفويض يك رده سرپرستي و نظارت را تشكيل ميدهد و تعداد قسمتها يا واحدهاي تحت نظارت در هر يك از سطوح دامنهي كنترل را نشان ميدهد نمايشگر 1 سطوح مختلف مديريت را در يك سازمان نشان ميدهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل info@arshiyagroup.ir تماس حاصل فرمایید و یا به شماره 500011008069819 پیامک ارسال فرمایید
موضوع : مقالات