ثبت محدود- ثبت تعاونی- تغییرات - ثبت شرکت –تغییرات خاص –تغییرات محدود – صورتجلسات – پلمپ دفاتر
کمترین هزینه و هدیه ویژه و فروشگاه اینترنتی طراحی سایت
مبانی نظری گزارشگری الکترونیکی
مقدمه
انسان ها در تمام مراحل زندگی به نحوی تحت تاثیر گزارشگری تجاری قرار میگیرند . گزارشگری تجاری مبنای تخصیص سرمایه است و تخصیص درست سرمایه برای اقتصاد سالم نقش عمدهای ایفا میکند و موجب افزایش بهرهوری و تشویق نوآوری میشود و بازار کارآمدی را برای خرید و فروش اوراق بهادار و دریافت و پرداخت وام ایجاد مینماید. درمقابل، فرایند تخصیص سرمایه نامناسب از فعالیتهای غیر تولیدی حمایت میکند، و شرکت هایی را که محصولات و خدمات جدید ارائه میکنند از دسترسی به سرمایه با هزینه مناسب محروم مینماید و بازار اوراق بهادار را مخدوش میکند. استفادهکنندگان گزارش های مالی بدون اطلاعات کافی نمیتوانند ریسک سرمایهگذاری را پیش بینی نمایند آنها برای تصمیم گیری مناسب به اطلاعات گوناگونی درباره اقتصاد، صنعت ، شرکتها و اوراق بهادار نیاز دارند. اطلاعاتی که از منافع موثق به دست میآید احتمال تصمیم گیری بهتر را افزایش میدهد. با توجه به این که جریان های نقدی؛ بازده سرمایه گذاری و بازپرداخت وام توسط شرکت ها ارائه میشود. اطلاعات منتشر شده توسط آنها کلیدی است و مدیران بهترین منبع برای اطلاعات هستند. گزارش های تجاری به اطلاعاتی گفته میشود که شرکت ها به استفاده کنندگان جهت کمک به تصمیم گیری آنها در تخصیص بهینه سرمایه ارائه میکنند و یکی از آنها صورت های مالی است. منظور از تخصیص سرمایه فرایند تعیین تخصیص منابع مالی به شرکت ها است. استفاده کنندگان شامل سرمایهگذاران؛ بستانکاران؛ سرمایه گذاران و بستانکاران بالقوه، مشاورین آنها و دولت هستند.
گزارشگری تجاری در عصر تحولات
افزایش رقابت و پیشرفتهای فن آوری تحولات زیادی را ایجاد نموده است. شرکت ها برای بقا و رقابت با یکدیگر باید روش های سازماندهی و مدیریت، روش کار و تولید محصولات؛ روش های مدیریت ریسک و برقراری ارتباط با دیگر سازمان ها را تغییر دهند شرکت هایی در این رقابت برنده میشوند که مشتریان توجه دارند؛ تصمیم گیری غیر متمرکز دارند زمان لازم برای انجام فعالیتهای کلیدی را کاهش میدهند و رابطهی جدیدی را با عرضه کنندگان، مشتریان و حتی رقبا برقرار میکنند. شرکت ها در واکنش به تغییرات سریع دنیای تجارت، سیستم های اطلاعاتی و اطلاعات لازم برای مدیریت تجارت را تغییر دادهاند. برای مثال آنها معیارهای اندازه گیری جدیدی را جهت سنجش عملکرد فعالیت های دارای ارزش بلند مدت و مزایای رقابتی ابداع کرده اند که میتوان اندازه گیری های غیر مالی مانند زمان تاخیر ساخت محصول و اندازهگیری های مالی مانند ارزش افزوده اقتصادی را نام برد. در عصر تغییر اگر گزارش های تجاری نتواند نیاز استفادهکنندگان را برآورده سازد آنگاه ریسک اطلاعات را افزایش میدهد. امروزه گزارش ها باید همراه با تغییر نیاز استفاده کنندگان حرکت کند، در غیر این صورت ویژگی مربوط بودن را از دست میدهد. مربوط بودن گزارش های تجاری برای بقا حرفهی حسابداری اهمیت به سزایی دارد. حسابدانانی که در صنایع ؛ موسسات حسابداری یا در مراکز آموزشی و پژوهشی کار میکنند با فرایند گزارشگری تجاری رابطهی تنگاتنگ دارند و میخواهند نسبت به مربوط بودن آن اطمینان حاصل کنند. از زمانی که اینترنت به وجود آمد استفادههای متعدد تجاری از آن شده است که میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- تبلیغات از طریق اینترنت- بسیاری از شرکت ها صفحاتی از وب را جهت معرفی محصولات و قراردادهای منعقده اختصاص دادهاند.
- ارتباطات داخلی از طریق اینترنت واکسترانت که امکان دسترسی به اطلاعات را سرعت میبخشد.
- امکان همکاری بین تیم های طراحی و راهبردی که در محل های مختلف مستقر هستند.
- استفاده از اینترنت برای معاملات فروش و عملیات بانکی.
- جدیدترین استفاده از اینترنت برای گزارشگری مالی و ارائه اطلاعات به هنگام جهت تسهیل ارتباط با سهامداران و سایر استفاده کنندگان است.
اهداف استفاده کنندگان گزارش های تجاری
هدف از گزارشگری تجاری ارائه اطلاعات به استفاده کنندگان جهت تصمیم گیری است. اهداف و روش ها به اوراق بهادار مورد ارزیابی ( اوراق سهام یا اوراق قرضه ) بستگی دارد ولی بطور کلی اطلاعات مالی برای استفاده کنندگان دارای سه مزیت است:
1- کمک به اداره کلی شرکت ها
2- امکان قضاوت نسبت به عملکرد مدیران
3- کمک به تصمیم گیری استفاده کنندگان
اهداف سرمایه گذاران
هدف اصلی سرمایه گذاران آگاهی از ارزش نسبی یا مطلق شرکت و سهام آن است. آنها برای رسیدن به این هدف از چندین روش برای ارزشیابی شرکت و سهام آن استفاده میکنند. که عبارتند از:
- بررسی درآمد جاری؛ جریانات نقدی و سود سهام پیش بینی شده شرکت.
- پیش بینی جریانات نقدی آتی و ارزش باقی مانده و تنزیل آن با نرخ هزینه سرمایه .
- ارزش متعارف یا جاری منابع غیر عملیاتی و تعهدات شرکت را از ارزش فعلی یا درآمدهای آتی و یا جریانات نقدی اضافه یا کسر نماید.
- جمع ارزش متعارف یا جاری داراییهای شرکت پس از کسر ارزش متعارف یا جاری بدهیهای شرکت با ملحوظظ نمودن رویدادهای مثبت یا منفی که هنوز در قیمت سهام لحاظ نشدهاند. روش های فوق ممکن است به طور جداگانه انجام شوند یا از ترکیب روش های فوق برای کل شرکت یا در سطح قسمت های تجاری آن استفاده شود.
اهداف بستانکاران
هدف اصلی بستانکاران ارزیابی توانایی شرکت در بازپرداخت تعهدات جاری یا بلند مدت از طریق پرداخت به موقع اصل و فرع یا انتقال دارایی های در رهن است . آنها برای رسیدن به این هدف از روش های زیر استفاده میکنند:
- مقایسهی جریانات نقدی جاری و آتی شرکت با بدهیهای جاری و آتی
- ارزیابی توانایی شرکت برای افزایش وجه نقد از طریق فروش دارایی ثابت.
- ارزیابی توانایی شرکت برای افزایش سرمایه
- ارزیابی توانایی شرکت در اجرا قراردادهای تسهیلات
اهداف دولت
دولت در تقش حاکمیت برای حفظ حقوق ملت و گروههای مختلف استفاده کننده و انجام امور زیر نیازمند اطلاعات مالی است:
- برنامه ریزی و هدایت کشور
- اخذ مالیات بر درآمد عوارض مالیات های تکلیفی و سایر حقوق دولتی
- اخذ حق بیمه و سایر حقوق مربوط به برنامه های تامین اجتماعی
- سنجش نتایج سیاست ها و تدابیر اقتصادی اتخاذ شده از لحاظ استفاده کارآمد و اثربخش از منابع؛ ثبات و تعادل اقتصادی و رفاه اجتماعی و ارزیابی آثار مالیات ها و عوارض برقرار شده بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید ناخالص ملی سرمایه گذاری ملی تراز بازرگانی و تراز پرداخت ها.
- اتخاذ تصمیمات اقتصادی به عنوان بزرگ ترین اعتباردهنده تولید و مصرف کننده در کشور.
دولت برای رسیدن به اهداف فوق نیازمند اطلاعات مالی خاص جدای از صورت های مالی است که میتوان اظهارنامه مالیاتی را نام برد. ارائه اظهارنامه به صورت فرم های الکترونیکی علاوه بر کاهش هزینه تهیه آن توسط شرکت ها باعث میشود درآمدهای ناشی از مالیات پیش بینی شده به موقع تحقق یابد.
تاثیر فناوری بر گزارشگری تجاری وجود دارد که عمومی ترین آن شبکه جهانی وب است .روش های دیگری مانند دسترسی مستقیم به مرکز رایانه شرکت نیزوجود دارد. با توجه به تاثیر فناوری بر مقررات سازمانها، محتوی و ساختار گزارشگری تجاری متون حسابداری و سازمانهای حرفه ایی روش های زیر را برای به کارگیری فناوری تعیین نمودهاند.
تاثیر فناوری بر گزارشگری تجاری
فناوری های مختلفی برای گزارشگری تجاری وجود دارد که عمومی ترین آن شبکه جهانی وب است. روش های دیگری مانند دسترسی مستقیم به مرکز رایانه شرکت نیز وجود دارد. با توجه به تاثیر فناوری بر مقررات سازمان ها؛ محتوی و ساختار گزارشگری تجاری متون حسابداری و سازمان های حرفهایی روش های زیر را برای به کارگیری فناوری تعیین نمودهاند.
سیستم های طراحی شده توسط مقامات قانونی
در کشورهای پیشرو، قانون گذاران سیستم های مختلفی را برای ارائه اطلاعات طراحی کردهاند. اولین سیستم در این زمینه EDGAR است که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا طراحی شده است. در کانادا کمیسیون اوراق بهادار اونتاریو سیستم SEDAR طراحی نمود. هر دو سیستم از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند.
استفاده از شبکه جهانی وب برای گزارشگری تجاری
دلیل اصلی استفاده از وب هزینه اندک ( برای استفاده کنندگان و تهیه کنندگان ) و دسترسی آسان به اطلاعات شرکت ها از طریق شبکه میباشد. وب نه تنها ارتباط تصویری و حجیم گزارش های شرکت ها را امکان پذیر نموده بلکه استفاده کنندگان میتوانند به سرعت و در زمان مناسب به اطلاعات مورد نیاز دست یابند. وب ارائه اطلاعات فراوان و متفاوت را با آنچه که در گزارشگری سنتی وجود داشت فراهم نموده است. ارتباط برتر دادهها قابلیت دسترسی اطلاعات را بهبود بخشید و دسترسی مرحله به مرحله اطلاعات را تسهیل نموده است . دادههای چندین دوره و تحلیل آنها به صورت آماده در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرد و می توانند جهت تحلیل بیشتر دادهها را دستکاری نمایند. علاوه بر این وب سنجش عملکرد غیر مالی و استفاده هر چه بیشتر از نمودار را جهت ارائه اطلاعات امکان پذیر نموده است. در وب محدودیت های کمتری در خصوص انعطاف پذیری نمایش نسبت به روش سنتی وجود دارد. انعطاف پذیری ارائه اطلاعات با استفاده از این فن آوری، گزارش اطلاعات به مقامات قانونی را آسان تر نموده است.
تاثیر فناوری بر محتوی، زمانبندی و شکل اطلاعات مالی
ارتباط برتر استفاده از رسانه های الکترونیکی، به خصوص اینترنت، برای گزارشگری تعیین محدودهی اطلاعات را برای استفاده کنندگان مشکل کرده است. گزارش های سالانهی چاپی فرمی مشخص دارد و استاندارد است، در مقابل محدودهی یک پایگاه اینترنتی مشخص نیست اغلب وب گاهها نامحدود و گاهی تاریک به نظر میرسند و بررسی آنها موجب نارضایتی میگردد. ارتباط برتر اصلی ترین ابزار فناوری است که مشکل محدده را ایجاد نموده است. این مساله، در اصل نتیجه گیری بر مبنای مرجع نمود بیشتری دارد و در گزارشگری مالی برای مقامات قانونی اهمیت دارد. اطلاعات صفحه مرجع ایجاد مسئولیت میکند. به نظر کمیسیون اوراق بهادار امریکا اطلاعاتی که از طریق ارتباط برتر به دست میآید درست مانند ضمیمه کردن نگارش چاپی اطلاعات با اصل مدارک در یک پاکت است. یعنی مسئولیت صحت اطلاعات با تهیه کنندگان است. مشکل محدوده به دو صورت است اول این که استفاده کننده نمیداند چه زمانی از گزارش های مالی خارج شده است. دوم این که آیا تمام اطلاعات لازم را کسب کرده یا خیر ؟ زیرا ممکن است به اطلاعات تهیه شده طبق اصول پذیرفته شده حسابداری دست نیافته باشد. مورد دیگری که در رابطه با ارتباط برتر وجود دارد این است که آیا شرکت ها اجازه دارند اطلاعات الزامی شده به موجب اصول پذیرفته شده حسابداری را به شکل ارتباط برتر ارائه نمایند؟ اگر جواب مثبت است استفاده کنندگان چگونه باید اطلاعات تهیه شده طبق اصول پذیرفته شده را از سایر اطلاعات تمیز دهند. استفاده کنندگان چگونه باید اطلاعات به هنگام را از اطلاعات گذشته تشخیص دهند و بدتر این که آنها ممکن است اطلاعات گذشته را جاری تلقی کنند. از طرف دیگر ارتباط بین چند مرکز رایانه ای قابلیت اتکای اطلاعات را دچار تردید میکند.
ارائه اطلاعات ساخت نیافته
حسابداران مفسر اطلاعات هستند و در ارائهی اطلاعات استاندارد دارای مهارت خاصی هستند ( عمدتاً به شکل صورت های مالی) . لذا پیام انها به آسانی برای خوانندگان قابل درک است. حسابداران اطلاعات را برای این که با اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت داشته باشد، محدود میکنند. آنها هم اطلاعات را تهیه و هم محدود میکنند. این کار هم برای حسابداران و هم استفادهکنندگان مزایایی دارد. حسابداران نقش کلیدی خود را به عنوان قاضی حفظ میکنند و استفاده کنندگان نیز اطلاعات را با یک فرم و محدوده مشخص دریافت میکنند. استفاده گسترده از اینترنت به عنوان ابزار گزارشگری موجب دگرگونی نقش حسابداران شده است. اگر همهی امکانات بالقوه اینترنت کاملاً شکوفا شود استفادهکنندگان نیز اطلاعات بیشتر و به هنگام دریافت خواهند کرد. ولی این اطلاعات با اطلاعات سایر شرکت ها مقایسهپذیر نخواهد بود. به عبارت دیگر داده ها و اطلاعات به اشکال گوناگون ارائه میشوند. تغییر نقش حسابداران مستلزم این است که انها از خلاصه کردن اطلاعات به صورت استاندارد به سوی تفسیر اطلاعات ساخت نیافته شرکتها روی آورند گر چه در حال حاضر نیز بسیاری از حسابداران اطلاعات را تفسیر میکنند.
استفاده کنندگان مدل گزارشگری را تعیین میکنند
یکی از کابردهای بالقوه ارائهی اطلاعات ساخت نیافته این است که استفاده کنندگان میتوانند آنها را به صورت مدلی جهت استفاده شخصی در آورند. این کار شبیه مدل تافلر است. طبق این مدل مصرفکنندگان در طراحی محصولات نقش دارند. لذا اطلاعات نیز به عنوان یک محصول از این ویژگی برخوردار است. در واقع حداکثر اختراعات مربوط به کالاهای جدید در نتیجه تغییر در بار اطلاعاتی آنها بوده است. با توجه به این که حسابداران میخواهند اطلاعات مربوط در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند، آنها باید نیاز استفادهکنندگان را بدانند. البته بخشی از نیاز استفادهکنندگان به دانش انها بستگی دارد، گروهی از استفادهکنندگان مانند تحلیلگران مالی طی سالهای متمادی خودشان مدل مورد نظر خود را طراحی کردهاند. اگر اطلاعات ساخت نیافته به صورت الکترونیکی منتشر شود؛ ولی دانش اکثر استفادهکنندگان گزارش های مالی به اندازهی تحلیلگران نیست این موضوع از مدت ها قبل در ارائه ی اطلاعات ساخت نیافته با روشی سنتی سازگار نیست و به ناچار استفاده درست از اطلاعات را به خود استفاده کنندگان واگذار نماییم و این امر دست کم مستلزم داشتن دانش مرتبط در این زمینه است. بی دانشی استفاده کنندگان مانع از انتشار اطلاعات ساخت نیافته توسط شرکت ها میشود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل info@arshiyagroup.ir تماس حاصل فرمایید و یا به شماره 500011008069819 پیامک ارسال فرمایید
موضوع : مقالات