از سوی دیگر فشار بیش از حد به تولیدکنندگان خودروها زیانهای انباشتهای را به صنعت خودروسازی تحمیل خواهد کرد و اگر این فشارها ادامه یابد و خودروساز مجبور به تحویل خودروی ناقص به مصرفکننده شود، بدعتی ایجاد میشود که دودش به چشم مصرفکننده نهایی خواهد رفت. چندی است قیمت پراید خبرساز شده است. بهای خودرویی که مورد استفاده قشر متوسط جامعه است، بعد از تحولات اخیر در کشور، از جمله خروج آمریکا از برجام، یکباره نزدیک به دوبرابر شد. از سوی دیگر هم نمایندگان مجلس بر طبل احتکار خودرو کوبیدند تا جایی که محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد: این سازمان اگر در هر موردی به این نتیجه برسد که احتکاری در زمینه خودرو صورت گرفته است، با آن برخورد میکند. بر اساس گزارش ایسنا، نوابی اعلام کرد: طبق گزارشی که خودروسازان دادهاند، تعدادی از خودروهای تولیدشده هنوز به مرحله تجاری نرسیدهاند و تولیدکننده مجبور است این خودروها را تا کاملشدن فرایند تولید در انبار نگهداری کند. دلیل واردنشدن این خودروها به بازار هم نقص در تعدادی از قطعات است. درواقع اگر این قطعات وصول شوند، هرچهسریعتر این خودروها در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.
عرضه خودروی ناقص، بدعتی غلط
برخی زمزمهها از گوشهوکنار شنیده میشود که خودروسازان برای عرضهنکردن خودرو کمبود قطعات را بهانه کردهاند و آنچه که نامش را کمبود قطعه گذاشتهاند، فقط قطعات غیرضروری است که بدون آنها هم خودرو میتواند مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف نظر این گروه، امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، بیان کرد: هرگونه کمبود قطعه، به مفهوم نقص در قطعات است. او اضافه کرد: خودرویی که چراغ یا قفل ندارد، صددرصد ناقص است. حتی اگر خودرویی فقط یک مولتیمدیا (صدای هشدار در زمینه بازبودن در خودرو) نداشته باشد، نباید چنین محصولی به مصرفکننده عرضه شود. کسانی که میگویند احتکار بهخاطر یک قطعه است، خودروساز را مجبور میکنند همان خودرو را با قطعه ناقص به دست مردم بدهد و این بدعت ناجوری است که مسئله کیفیت را دچار مشکل میکند. به گفته کاکایی، آنچه باعث بروز مشکل برای صنعت خودرو شده است، تحریمهای اخیر آمریکا، اتفاقات گمرک و اختلاف قیمت ارز است که سبب شده واردات بخشی از قطعاتی که در ایران تولید نمیشود، دچار مشکل شود. او اضافه میکند: در خودروسازیها 45 تا 70 هزار خودروی ناقص تولید شده است. این را نمیتوان مخفی کرد. برای خودروساز ضرر است که این خودروها را زیر باد و باران نگه دارد، زیرا این خودروها مستهلک میشوند. منطقا بهخاطر استهلاک انبارداری، برای دو خودروساز اصلی نمیصرفد که محصول خود را احتکار کنند.
منبع : اقتصاد آنلاین
منبع : اقتصاد آنلاین
موضوع : اخبار روز