به پرتال ثبت شرکت ارشیا خوش آمدید امروز : یکشنبه ، 25 آذر 1397

گروکشی برای فروش نفت ایران

گروکشی برای فروش نفت ایران

 

با اینکه این موضوع به سبب افزایش ریسک حمل نفت ایران و عدم پذیرش شرکت‌های بیمه برای بیمه‌کردن نفت‌کش‌های حامل نفت ایران طرح شده، اما به نظر برخی از کارشناسان که بازار را به‌صورت پی‌درپی رصد می‌کنند، افزایش حمل نفت ایران علاوه‌بر اینکه در زمان تحریم‌های قبلی نفتی ایران برقرار بود، در دوران پساتحریم، پیش از اعمال تحریم‌های کنونی نیز انجام می‌شد و به همین دلیل به موضوعی عادی در بازاریابی نفتی ایران بدل شده است.

درهرحال در صورت پذیرش این پیشنهاد که به نظر می‌رسد در زمان کنونی، چاره‌ای برای فروش نفت ایران البته با هزینه‌‌ای گزاف به شمار می‌رود، می‌تواند سود کلانی را نصیب مالکان نفت‌کش کند. در برخی از اخبار رسمی حتی سخن از درخواست افزایش بیش از دوبرابری هزینه حمل محموله‌های نفتی ایران به میان آمده که از سوی مقامات ایران تأیید نمی‌شود. به گفته برخی از رسانه‌ها، درخواست افزایش هزینه دوبرابری برای انتقال نفت ایران به اروپا، از هفت دلار به 15 دلار کرایه را طرح کرده‌اند. در شرایط کنونی نمی‌توان از تحریم محموله‌های نفتی ایران به راحتی گذشت، چراکه علاوه‌بر اینکه افزایش هزینه‌ها را به دنبال دارد، خبر ناگواری برای فعال‌شدن دوباره کاسبان تحریم است که هرآن می‌توانند به سبب افزایش قدرت، آسیب جدی‌تری را به اقتصاد ایران وارد ‌کنند.

‌ درخواست رسمی به وزارت نفت نیامده است

مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی شرکت ملی نفت ایران  با بیان اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، برخی شرکت‌های بیمه، بیمه نفت‌کش‌ها را برعهده نمی‌گیرند، می‌گوید: محموله‌های نفت‌کش‌ها بسیار گران‌قیمت است، به همین دلیل ریسک حمل‌ونقل نفت ایران افزایش یافته و به همین دلیل یکی از پیشنهادهای طرح‌شده از جانب خطوط کشتی‌رانی خارجی، افزایش هزینه حمل است. محمد ناصری ادامه می‌دهد: این موضوع صرفا در قالب یک پیشنهاد است و هنوز موافقتی با آن صورت نگرفته.

سخنگوی شرکت ملی نفت ایران با رد نهایی‌شدن این پیشنهاد و تبدیل آن به تصمیم خبر می‌دهد: تا این لحظه حتی برای این پیشنهاد رقمی عنوان نشده است. برخی از شرکت‌های کشتی‌رانی اعلام کرده‌اند که برای پوشش ریسک نبود بیمه برای نفت‌کش‌ها، می‌توانند هزینه حمل را افزایش دهند تا با افزایش درآمد، این ریسک را پوشش دهند.

به گفته او، هنوز درخواست رسمی از سوی خطوط کشتی‌رانی مبنی‌بر افزایش هزینه حمل نفت ایران به وزارت نفت اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی شرکت‌ها چنین مطالبه‌ای را طرح کرده‌اند.

‌ در پساتحریم‌ هم حمل نفت را گران کردند

ایمان ناصری، مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE ، در این زمینه می‌‌گوید: این مشکل در طول تحریم‌های قبلی نفت ایران و همین‌طور بعد از تحریم‌ها از سوی برخی از صاحبان نفت‌کش طرح شده بود و اجرائی می‌شد، به همین دلیل تا حدود زیادی در موضوع حمل نفت ایران به ‌موضوعی عادی تبدیل شده است.

ناصری با بیان اینکه مالکان نفت‌کش درهرحال ریسک را وارد قیمت خود می‌کنند، ادامه می‌دهد: این موضوع در مورد برخی از شرکت‌ها و البته نه در تمامی سایزهای کشتی طرح شده است. درهرحال به نظر می‌رسد برخی از تانکرها، به‌ویژه تانکرهای حمل LPG برای حمل محموله‌ها و حق بیمه خود، چنین مطالباتی را طرح خواهند کرد.

‌ اثرگذاری روی سهم بازار ایران

او با بیان اینکه این افزایش هزینه روی قیمت نفت اثر چندانی نمی‌گذارد، می‌افزاید: این موضوع روی بازاریابی و سهم بازار ایران قطعا اثرگذار خواهد بود.

به گفته خبرگزاری‌ها، برخی از مالکان کشتی در شرایطی که تهدید نقض تحریم‌های آمریکا، باعث شده است رقیبانشان پا پس بکشند، از حمل نفت ایران به اروپا سود کلانی کسب کرده‌اند. در دوران درآمدهای اندک برای شرکت‌های کشتی‌رانی، برخی از آنها از کرایه گران‌تر از حد معمول مسیر ایران به اروپا سود می‌برند، حتی با وجود اینکه صادرات نفت ایران به اروپا رو به کاهش است.

طبق آمار پلاتس، نرخ حمل کشتی‌های سوئزماکس که بین ۱۴۰ هزار تن یا یک‌میلیون بشکه نفت را حمل می‌کنند در یک سفر خاورمیانه به اروپا اخیرا حدود 6.94 دلار در هر تن بوده است، اما مالکان کشتی که نفت ایران را از پایانه صادراتی جزیره خارک به مقصد مدیترانه بارگیری می‌کنند، نرخ ۱۵ دلار در هر تن را دریافت می‌کنند. حمل محموله‌های نفت ایران به مدیترانه به دلیل شرایط اخیر بین‌المللی گران‌تر شده است.

عمده صادرات نفت خام ایران با نفت‌کش‌های متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران انجام شده و باقی محموله‌های صادراتی توسط شماری از شرکت‌های کشتی‌رانی یونانی و ترکیه‌ای بارگیری می‌شود.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند دست‌کم چهار مالک کشتی در اروپا هستند که همچنان سرگرم حمل نفت ایران هستند. برخی از آنها به پلاتس گفته‌اند تا زمانی‌ که موارد توافق‌شده در قراردادهای بیمه‌شان را نقض نکرده‌اند، مشکلی از بابت پوشش بیمه کشتی‌هایشان پیش نخواهد آمد.

 

منبع : اقتصاد آنلاین

موضوع : اخبار روز

تاریخ : 19-05-1397, 01:00

 

تمامی نظرات در کمتر از 12 ساعت پاسخ داده می شود

ارسال نظر


روزنامه رسمی

رهگیری پرونده ثبت شرکت
دفاتر پستی منتخب

ثبت شرکت برای اتباع خارجی

ثبت شرکت سهامی خاص :
اطلاعیه ها و اخبار
نظرسنجی
به نظر شما مناسب ترین شرکت برای شروع فعالیت اقتصادی کدام شرکت می باشد ؟
شرکت محدود
شرکت خاص
موسسه
شرکت تعاونی
ثبت شرکت در سراسر ایران
پشتیبانی ثبت ارشیا
||کرکره برقی|ایزوگام|کفسابی