به پرتال ثبت شرکت ارشیا خوش آمدید امروز : دوشنبه ، 26 آذر 1397

عوامل موفقیت صنعت خودروسازی در جنوب شرق آسیا

عوامل موفقیت صنعت خودروسازی در جنوب شرق آسیا

 

چین با برخورداری از ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی جهان، کم کم به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل می‌شود و هند با ۱۵ درصد در رتبه بعدی است. در دنیای اتومبیل نیز شاهد پیشرفت‌های زیادی در چین، هند و بخش‌های جنوب شرقی آسیا هستیم.

کشورهای آسیای جنوب شرقی برای جذب فرصت‌های خارجی تلاش زیادی می‌کنند. بیشتر کارخانه‌های خودروسازی بزرگ در بخش توسعه و تحقیق در این کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در نتیجه هزینه تولید کاهش یافته و مشارکت با شرکت‌های محلی که عمدتا بر فعالیت‌های تولیدی متمرکزند، توسعه پیدا کرده است. سیاست دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مزایای قابل توجهی برای صنعت خودرو در پی داشته است، چرا که باعث شده بخش خصوصی با تکنولوژی مدرن پا پیش بگذارد. 

همه کشورها به طور فزاینده درگیر تجارت‌های بین‌المللی وسایل نقلیه و قطعات خودرویی هستند و شرکت‌های بومی و چند ملیتی برای داشتن سهم بازار با هم رقابت می‌کنند. چین بیشتر با آمریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن مشغول تجارت است. هند تلاش می‌کند در جنوب آسیا و خاورمیانه نیز بازاری برای خود دست و پا کند. تایلند مدت‌هاست با ژاپن، آمریکا و استرالیا در حال مبادلات تجاری است و در عین  حال سهم خود از بازار جنوب شرق آسیا را روز به روز گسترش می‌دهد.

مالیات‌های مختلفی بر صنعت خودروسازی این کشورها اعمال می‌شود؛ همچون مالیات بر مصرف کالاهای داخلی، مالیات بر فروش، مالیات بر درآمد شرکت، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی واردات. مالیات بر درآمد شرکت‌های خودروسازی در هند بالاتر از کشورهایی  مثل اندونزی است. جالب اینکه، در چین مالیات بر درآمد برای شرکت‌های تحت مالکیت دولت بالاتر از شرکت‌های مشارکتی و بخش خصوصی است. در اندونزی این مالیات از ۱۰ تا ۳۰  درصد متغیر است.

در تایلند و هند تعرفه واردات CBU، با هدف حمایت از صنایع داخلی نسبتا بالاست. در اندونزی و تایلند وسایل نقلیه مختلف، عوارض گمرکی متفاوتی دارند، در حالی که در هند این تعرفه برای همه خودروها یکسان است. به طور کلی، عوارض گمرکی واردات خودرو در هند در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر است و برای همه نوع وسیله نقلیه ۶۰ درصد، در نظر گرفته شده است.

چین، کشوری با سرعت رشد اقتصادی سرسام‌آور 
   
در حالی که غول‌های اقتصادی دنیا با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، صنعت خودروسازی چین رشد فروش دو رقمی نشان می‌دهد. رشد فروش خودرو در چین به ۱۵ درصد می‌رسد. فروش خودروهای کوچک، سالانه ۲۲.۵ درصد رشد داشته و امروزه به ۱۵.۶ میلیون دستگاه می‌رسد. این رشد عمدتا به خاطر تشویق‌های مالیاتی است که دولت برای خریداران خودرو در نظر گرفته است. انتظار می‌رود این بازار با ۳.۸ درصد نرخ رشد سالیانه، در سال ۲۰۲۳ به سطح تولید سالیانه ۳۵ میلیون خودرو برسد.

صنعت خودرو در چین از ۱۲۰ کارخانه خودروسازی تشکیل شده و نزدیک به دو میلیون کارگر دارد. از همان روزهای اول این بحث وجود داشت که صنعت خودروسازی باید از سوی سازمان‌های دولتی کنترل شود یا در اختیار بخش خصوصی باشد. این بحث با راه‌حل دوگانه‌ای حل شد. به همین دلیل است که امروزه بیشتر شرکت‌های خودروسازی چین، به طور مشترک توسط بخش عمومی و خصوصی اداره می‌شوند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یکی از فاکتورهای مهم و موثر در توسعه صنعت خودرو در چین است. در طول دهه ۱۹۹۰، چین بیش از هر کشور دیگری سرمایه خارجی دریافت کرد، چرا که همه به دنبال این بودند از این بازار که رشد سریعی داشت بهره‌مند شوند. تا سال ۲۰۰۱، بیش از ۸۰۰ شرکت چینی در صنایع مرتبط با وسایل نقلیه ( از جمله ساخت قطعات) سرمایه مستقیم خارجی دریافت کردند و کل سرمایه‌گذاری توافق شده به ۲۳۳ میلیارد دلار رسید. 

چین با حفظ تعرفه بالا سعی داشت از بخش خودروسازی داخلی حمایت کند. در سال ۲۰۰۰ میانگین تعرفه بر وسایل نقلیه بیش از ۴۰ درصد بود. این کشور در حال حاضر تعرفه‌های مربوط به خودروهای وارداتی را کاهش داده و همین موضوع خودروسازان خارجی را برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین بازار جهان مشتاق کرده است.

 

منبع : اقتصاد آنلاین

موضوع : اخبار روز

تاریخ : 3-05-1397, 17:00

 

تمامی نظرات در کمتر از 12 ساعت پاسخ داده می شود

ارسال نظر


روزنامه رسمی

رهگیری پرونده ثبت شرکت
دفاتر پستی منتخب

ثبت شرکت برای اتباع خارجی

ثبت شرکت سهامی خاص :
اطلاعیه ها و اخبار
نظرسنجی
به نظر شما مناسب ترین شرکت برای شروع فعالیت اقتصادی کدام شرکت می باشد ؟
شرکت محدود
شرکت خاص
موسسه
شرکت تعاونی
ثبت شرکت در سراسر ایران
پشتیبانی ثبت ارشیا
||کرکره برقی|ایزوگام|کفسابی