به پرتال ثبت شرکت ارشیا خوش آمدید امروز : جمعه ، 2 تیر 1396

ثبت شرکت

سه استراتژی رقابت که رد خور ندارند!


ثبت محدود- ثبت تعاونی- تغییرات - ثبت شرکت –تغییرات خاص –تغییرات محدود – صورتجلسات – پلمپ دفاتر
کمترین هزینه و هدیه ویژه و فروشگاه اینترنتی طراحی سایت

 

 سه استراتژی رقابت که رد خور ندارند!

 

اغلب مدیران هر چند می دانند که باید رقابت کنند ولی از استراتژی های رقابت چیز زیادی نمی دانند. در این بحث، مختصر و مفید،‌ خلاصه استراتژی های رقابت را معرفی می کنیم.


"رقابت"‌دغدغه همیشگی شرکت های تجاری است. اغلب مدیران هر چند می دانند که باید رقابت کنند ولی از استراتژی های رقابت چیز زیادی نمی دانند.

در این بحث ،‌مختصر و مفید ،‌ خلاصه استراتژی های رقابت را معرفی می کنیم:


1 - کاهش هزینه ها

یکی از مهم ترین استراتژی ها در سازمان ها ،‌کاهش هزینه هاست. وقتی شما قادر باشید هزینه های تولید کالا یا خدمات شرکت تان را کاهش دهید،‌ می توانید بهای کمتری از مشتری بگیرید و این یعنی پیش افتادن از رقبا. مدام با خود فکر کنید که در روند تولید کالا یا خدمات تان ،‌ چگونه می توانید هزینه ها را کاهش دهید؟ آیا در جایی از این پروسه ،‌ چیز ،‌ مرحله یا شخص زائدی وجود دارد؟‌

یکی از استادان اقتصاد تعریف می کرد که یک خط تولید دارو در ایران را بررسی کرده و به صاحب کارخانه پیشنهاد داده بود ارتفاع میزهای بسته بندی را 10 سانتی متر کوتاه کنند. با این کار ، راندمان کاری افراد بالا رفته و نهایتاً‌ هزینه بسته بندی کاهش یافته بود. علت کاهش 10 سانتی متری ارتفاع میزها هم این بود که وقتی ارتفاع میز از حد استاندارد بالاتر باشد ،‌دست ها زودتر خسته می شوند و کیفیت و کمیت کار از ساعات میانی روز به بعد،‌ افت می کند.

ممکن است شما به این نتیجه برسید که با برون سپاری برخی کارهای شرکت،‌ می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. شاید خرید و نصب یک نرم افزار خاص ،‌ بتواند در تقلیل هزینه های تان بسیار مؤثر باشد. امکان دارد به این نتیجه برسید که اگر امروز اندک هزینه ای برای آموزش کارکنان تان کنید،‌ با افزایش مهارت و در نتیجه بهره وری ،‌ هزینه های شرکت کم شود و ... . کاهش هزینه ها البته باید با لحاظ یک نکته حیاتی انجام پذیرد:‌ از کیفیت نکاهد.


2 - تمایز

واقعیت این است که هزینه ها را تا حدی می توان کاهش داد. هزینه ها ،‌تابعی از دو دو تا چهار تاست و لذا خیلی ها قادر به این کار هستند. امروزه در دنیا ،‌ شرکت های رقیب تا حد امکان هزینه ها را کاهش می دهند و در این رقابت ،‌ اغلب با حاشیه سود اندک برابری می کنند. بنابراین،‌ استراتژی دیگری به نام "‌تمایز"‌ پیش می آید. ممکن است قیمت های ارائه شده به مشتری توسط دو شرکت رقیب،‌ عیناً‌ مثل هم باشد، اما تمایزی که یکی ایجاد می کند ،‌باعث جذب مشتریان بیشتر می شود.

تمایز بر خلاف استراتژی کاهش هزینه ها ،‌ تماماً‌ مبتنی بر عدد و رقم نیست و می تواند از رفتار خوشایند فروشندگان یک فروشگاه تا نحوه خدمات پس از فروش در نوسان باشد. این بستگی به علم و هنر مدیر سازمان دارد که چگونه بین خود و رقبا ایجاد تمایز کند. نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از تمایزها ،‌ بعد از مدتی دیگر تمایز نیستند.

زمانی رستوران ها،‌ فقط در داخل سالن غذا سرو می کردند تا این که یک رستوران برای ایجاد تمایز ،‌اعلام کرد که به طور رایگان غذا را دم در خانه با محل کار می برد. این تمایز ،‌ برگ برنده آن رستوران بود ولی بعدها که اکثر رستوران ها از این ایده تقلید کردند،‌ دیگر نمی شد بدان تمایز گفت.

وقتی اولین استخرها تفریحی در شهرهای امروزی شکل گرفتند ، همگی سر باز بودند. بعدها ،‌ برای اینجاد تمایز و برد در رقابت ،‌ برخی به ساخت استخرهای سرپوشیده روی آوردند و بعدتر برای ایجاد تمایزی جدیدتر ، عده ای استخرهایی را در پشت بام و سیستم گرمایشی ساختند تا منظره شهر زیر پای شناگران ثروتمندی باشد که حاضرند برای متمایز شدن،‌ پول بدهند. مدیر موفق کسی است که مدام به فکر ایجاد تمایزهای جدید باشد تا بتواند سازمان خود را در میان انبوه رقبا ،‌ زبانزد کند.


3 - تمرکز

کاهش هزینه ها و تمایز ،‌ در همه شرکت ها و در همه زمان ها می تواند جواب دهد. تمرکز اما برای همیشه الزامی نیست. وقتی شرکت هواپیمایی "ایزی جت"‌در اواخر قرن گذشته میلادی در برتانیا تأسیس شد،‌ چون یک ایرلاین تازه کار بود و توان رقابت در همه مسیرها را نداشت،‌ بر روی خط اسکاتلند - انگلیس متمرکز شد و توانست دوام و قوام یابد. بعد از این که شرکت توانست ادامه حیات خود را تضمین کند ،‌اندک اندک دست از تمرکز برداشت و اینک در 600 مسیر در بیش از 30 کشور جهان پرواز می کند.

اگر کسی به جای آن که همه انواع گوشی تلفن همراه را در فروشگاهش عرضه کند ،‌ فقط برند خاصی را بفروشد و در منطقه بدان شهره شود ،‌ از استراتژی تمرکز استفاده کرده است.

برخی ساندویچی ها ،‌ به جای فروش انواع ساندویچ های سرد و گرم ،‌فقط "ژامبون"‌ سرو می کنند و شعباتی هم در سطح شهر دارند که همگی تک محصولی اند.

این ها هم استراتژی تمرکز را برگزیده اند. تولید کننده لباسی که به جای تولید همه نوع لباس ،‌ تنها کت و شلوارهای گرانقیمت مردانه تولید و عرضه می کند هم تمرکز را پی گرفته است تا در یک رشته بخصوص ،‌ صاحب برند شود. برخی مکانیک ها هم مثلاً‌ تنها به تعمیر فیات می پردازند. مکانیکی که چنین تصمیمی گرفته ،‌ با خود اندیشیده که به جای رقابت با صدها مکانیک شهر که همه نوع خودرویی را تعمیر می کنند ،‌بهتر است در تعمیر یک خودروی خاص متبحر شود و به تعمیرکار فیات شهره شود تا همه فیات های شهر به نزدش بیایند. خیلی از اوقات،‌ تمرکز می تواند مهم ترین استراتژی رقابت باشد،‌ گاه در اول کار و گاه برای همیشه ؛ مهم تشخیص و تصمیم درست است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره جهت امور ثبت شرکت به سایت www.arshiyagroup.irr مراجعه نمایید و یا با ایمیل info@arshiyagroup.ir تماس حاصل فرمایید .
دفاتر پستی منتخب

موضوع : مقالات

تاریخ : 27-12-1393, 20:00

 

رهگیری پرونده ثبت شرکت
دفاتر پستی منتخب

ثبت شرکت سهامی خاص :
اطلاعیه ها و اخبار
نظرسنجی
به نظر شما مناسب ترین شرکت برای شروع فعالیت اقتصادی کدام شرکت می باشد ؟
شرکت محدود
شرکت خاص
موسسه
شرکت تعاونی
قالیشویی در شهران|درب ضد سرقت|کرکره برقی|ایزوگام|کفسابی