به پرتال ثبت شرکت ارشیا خوش آمدید امروز : جمعه ، 1 تیر 1397

برندها روی ریل صادرات

  ثبت محدود- ثبت تعاونی- تغییرات - ثبت شرکت –تغییرات خاص –تغییرات محدود – صورتجلسات – پلمپ دفاتر
کمترین هزینه و هدیه ویژه و فروشگاه اینترنتی طراحی سایت

برندها روی ریل صادرات

برندها روی ریل صادرات

«برند» چیست و در اقتصاد کنونی جهان چه جایگاهی دارد ؟ آیا صادرات بدون توجه به مقوله ای به نام برند امکان پذیر است ؟

در خصوص تعریف این واژه مسعود دانشمند عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بر این نکته تاکید دارد : برند برای یک محصول چیزی است که در طول سال ها اتفاق می افتد ، با آرمی مشخص تولید می شود و در طول سال ها کیفیت خود را داشته و اعتماد خریدار را جذب می کند.

اما مهمتر از همه این است که خود برند برای یک محصول چگونه پیش خواهد آمد و این محصول چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند نام برند را با خود یدک بکشد ؟

وی بر این باور است که یک برند ، باید کالایی را به وجود آورد. اما برای رسیدن به مرحله تولید، ابتدا باید به استانداردهای بین المللی دست یافت و سپس شروع به ارائه در بازار کرد . در مراحل بعدی نیز برای حضور در بازار، باید محصول را همراه با تبلیغات و بازاریابی های کافی و لازم شناساند. بی شک ، محصولاتی که به مرحله تولید بین المللی رسیده اند ، با در نظر داشتن استانداردهای بین المللی و حفظ و حراست آنها برند شده اند. و برعکس ،بسیاری از کالاها به بازارجهانی راه می یابند ، اما اعتماد عمومی را جلب نمی کنند؛ چرا که کیفیت لازم واستاندارد های مورد نیاز را رعایت نکرده اند . به عنوان مثال ،برخی کمپانی ها برای آن که محصول ارزان تری به بازار ارائه دهند ، تولید محصولات خود را از طریق کشورها یا شرکت هایی که ارزان تر کار دلخواه شان را انجام می دادند تمام کردند . اما در نهایت به دلیل نبود نظارت کافی بر تولید محصول ، مردم به مرور زمان اعتماد خویش را نسبت به آن محصول از دست دادند.

دانشمند بر این باور است ، اگرچه تولید با استاندارد بسیار با اهمیت است ، اما ماندگاری یک برند به مراتب وظیفه ای سنگین تراست ؛ چرا که حضور در بازار به مدت طولانی و هدایت آن به مراتب سخت تر از تولید خواهد بود. نکته دیگر آن که ، پس از تولید محصولی با کیفیت واستاندارد بین المللی ،حفظ این حسن شهرت به همراه اعتماد بازار و هدایت درست آن بسیار مهم است .معنی این گفته این است که هر گز نمی توان یک کالای خوب را در مرزهای کشور تولید کننده محصور کرد و اگر کالایی با استانداردهای بین المللی تولید شد ، در بازار های داخل و خارج ، خود تبلیغ کننده خویش خواهد بود .

این رویکردهای تحلیلی در داستان های روایت شده از تک تک شرکت هایی است که اکنون در دنیا نام برندی را با خود یدک می کشند ؛ داستانی همچون داستان کارخانه کفش ملی و روزگاری که در تهران هنوز فرودگاه مهر آبادی شکل نگرفته بود . روزهایی که در محلی کوچک در سرآسیاب تهران ، جمع ۶ نفره کارگرانی مشغول به کاربودند که صاحب شان، حتی تصور برند شدن را نیز در سر نداشت . او نمی دانست که روزی خواهد رسید که از یک کارگاه کوچک تا ۳۰۰ فروشگاه معتبر را پوشش خواهد داد و بزرگترین صادر کننده کفش های نوبوک ، کی کرز و کارلوس از ایران به همه دنیا خواهد شد .

این داستان ، از جمله روایات واقعی چگونگی شکل گیری کارخانجات بزرگی است که دکتر ًابراهیم شجاعیً عضو مرکز آموزش و پژوهش مدیریت دولتی و استاد دانشگاه آن راتعریف می کند. برندهایی با نام کفش ملی با ۳۴ کارخانه ، ۴۳۰ فروشگاه و ۵۲ شرکت زیر مجموعه . و برند هایی دیگر همچون شرکت نساجی مازندران که توانست از روستای قائم شهر، شهری با این نام را در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار احیا کند . و گروه های صنعتی ارج ، پارس الکتریک ، مینو ، بهشهر ، بنز خاور و ....که جملگی توانایی صادرات قوی دارند و برند را در خاورمیانه یدک می کشند.

واکنون باید پرسید ، چگونه می توان از تولید یک برند شروع کرد و تا صادرات آن پیش رفت ؟

در جواب این پرسش ، دکتر شجاعی اقتصاد دان بر ۵ اصل بنیادین در امر تولید اشاره کرده و می گوید : مدیریت اولین نقش را دارد .پس از آن سرمایه و مواد اولیه اهمیت دارند وسپس ماشین آلات و دانش فنی مطرح می شود. در آخرین مرحله ، باز هم عامل مدیریت است که بر این همه نظارت می کند و مهم ترین نقش را دارد.

این اقتصاد دان یادآور می شود که شاید مالکیت ها عوض شوند ، اما مدیریت ها عوض نشده است . وی دولت را آماده انجام این بخش از دستور العمل های کاری می داند تا بتواند با تقویت این بخش و استفاده بهینه از توانایی نیروی انسانی ، تغییرات محسوسی در بخش خصوصی ایجاد کرده وبدین ترتیب بر مدیریتی قوی در حوزه صادرات و تولیدات تکیه زند .

شجاعی بر اصل اول تکنولوژی و سپس حضور انسان های دانشمند و پس از آن مدیریت قوی در تولیدات موفق وصادرات موفق تر سخن به میان می آورد وهمچنین از خلاء هایی نام می برد.

او می گوید :زمانی مشکل اول ما تکنولوژی و ضعف پولی بود. اکنون با برطرف شدن این مهم ،آیا توانسته ایم به کشورهایی صنعتی بپیوندیم ؟ ما توانایی آن را داشتیم که از جمله بزرگترین صادرکنندگان به کشورهای هم جوار باشیم ودر این صورت ، سرزمین های عراق و آذربایجان و پاکستان و کشورهای هم جوار از جمله منابع و سرزمین های صادراتی قوی ما به شمار می آمدند. شجاعی در بحث اهمیت برند و نام کالا در حوزه صادرات، بر نقش مدیریت و ایجاد ثروت از آن طریق تاکید کرده و می گوید: زمانی رهبر سرزمین ژاپن در سال ۱۹۷۵و در مقام رقابت با سایر کشورهای توسعه یافته ، فردی گمنام بیش نبود. اما اکنون رهبر این سرزمین در کنار رئیس جمهور آمریکا ، تنها فرد برجسته میدان است که این امر اهمیت و نقش مدیریت را در خلق قدرت نشان می دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بر بازاریابی قوی در جوامع بین الملل تاکید کرده و می گوید : با بازاریابی بین المللی وهرچه قوی ترمی شود به این مهم رسید. اکنون نیاز بازاربرای هر محصولی که داریم ،از چرم و مواد غذایی گرفته تا هزاران تولیدات داخلی دیگربا برندهای مختلف، شناسایی سرزمین های صادراتی است.

چه برندها و کالاهایی بود که می شد با آنها منطقه خلیج فارس را پوشش داد که اگر درست این نقش ایفا می شد ، اکنون عراق ملک صادراتی ایران بود .

فراموش نکرده ایم که ایران، برای نخستین بار توانست تسمه پروانه را در شرکت های کفش ملی تولید کند و با سه گروه شرکتی الوند ، ملی و آذرین گروه چرم سازی های معتبری همچون آذرم ، گیلان ، رودبارو لرستان را سربلند سازد.از یادمان نرفته که زمانی صادر کننده برترین برندهای کی کرز ، نوبوک ، پل کرپ ، بهشهر و مینو از ایران تا فرانسه و روسیه بوده ایم و این چنین شد که به شهرتی جهانی رسیدیم .

آن گاه که از توان رقابت در بازار به همراه کلیه ملاک ها و خصوصیات لازم برای یک برند سخن به میان می آوریم، دکتر شجاعی بر توان عرضه کالا در بازار علاوه برکیفیت و قیمت مطلوب اشاره می کند .او در این خصوص معتقد است : نه تنها کیفیت بلکه قیمت نیز از عناصر مهم در شهرت یک برند است. او می گوید : تویوتا زمانی توانست دنیا را فتح کند که علاوه بر کیفیت خاص محصولاتش ، توانست خودرویی تولید کند که ۱۵ سال و بیشتر طول عمر داشته باشد ، آن را با قیمت خوبی به مردم ارائه دهد و علاوه بر آن سرعت توزیع بالاتری را نیز از آن خود کند

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل info@arshiyagroup.ir تماس حاصل فرمایید و یا به شماره 500011008069819 پیامک ارسال فرمایید

تماس با ثبت شرکت ارشیا

موضوع : مقالات

تاریخ : 27-11-1393, 21:00

 

تمامی نظرات در کمتر از 12 ساعت پاسخ داده می شود

ارسال نظر


روزنامه رسمی

رهگیری پرونده ثبت شرکت
دفاتر پستی منتخب

ثبت شرکت برای اتباع خارجی

ثبت شرکت سهامی خاص :
اطلاعیه ها و اخبار
نظرسنجی
به نظر شما مناسب ترین شرکت برای شروع فعالیت اقتصادی کدام شرکت می باشد ؟
شرکت محدود
شرکت خاص
موسسه
شرکت تعاونی
ثبت شرکت در سراسر ایران
پشتیبانی ثبت ارشیا
||کرکره برقی|ایزوگام|کفسابی