رقابت، هم شیرین است و هم سخت؛ اما اگر این رقابت در زمین خودت نباشد سخت تر می شود و پیروزی در آن قطعا شیرین تر. وقتی داستان «صادرات» به روی میز می آید این شیرینی و سختی، همزمان و آمیخته بهم حس می شود، در قدم به قدم عملیات صادرات و کلمه به کلمه داستان صادرات. گفت و گو با مهدی چنگیزی معاون بازاریابی و فروش شرکت صنعتی بوتان می تواند بیانگر بخشی از این سختی ها و شیرینی ها باشد؛ شیرینی هایی که رغبت برای صادرات را افزون می کند و سختی هایی که محکی بر عیاری محسوب می شود.

جناب چنگیزی، صادرات بوتان از چه زمانی شروع شد؟ البته بیشتر از اینکه تاریخ مهم باشد، زمان رسیدن به این نتیجه و این تصمیم، مدنظر است. به عبارتی، یک تولیدکننده در چه زمانی و با وجود چه فاکتورهایی می تواند به صادرات فکر کند؟

این سوال مهمی است و پاسخ این است که یک تولیدکننده نمی تواند مدعی صادرات باشد اما ظرفیت هایش را در خود نپرورانده باشد. وجود ظرفیت صادرات در یک شرکت تولیدی مانند رسیده شدن یک میوه است. حال این میوه چه زمانی رسیده می شود و یک شرکت تولیدی چه زمانی می تواند مدعی صادرات باشد، داستان و ماجرای خود را دارد.

صادرات چند دستگاه در قالب یک پارتی به هر کشوری صادرات محسوب نمی شود. صادرات وقتی معنا پیدا می کند که استمرار داشته باشد و آن بازار کالای شما را از جنبه های مختلف مانند قیمت، کیفیت، خدمات و... بپذیرد.

با این اوصاف صادرات بوتان از کجا و چگونه شروع شد؟

صادرات بوتان در دهه هفتاد با تولید و صدور قطعات آبگرمکن به کشورهای اروپای غربی شروع شد و با گذشت زمان و همکاری با شرکت معتبر ریللوی ایتالیا، اواسط دهه هشتاد، شرکت ریللو تصمیم به واردات آبگرمکن بوتان به ایتالیا و فروش به سایر کشورها از مبدا ایتالیا گرفت. اولین پارتی آبگرمکن های صادراتی بوتان به مقصد این کشور نیز در سال ۸۷ ارسال گردید.

این صادرات الان هم ادامه دارد؟

صادرات بوتان از سال ۸۷ تاکنون به صورت مستمر و بدون وقفه ادامه دارد. مهم تر اینکه شرکت ریللو به اتکای بوتان، بتدریج تولید آبگرمکن در ایتالیا را متوقف کرد و تمامی نیازهای خود را از آبگرمکن های وارداتی بوتان تامین می نماید. می دانید که رعایت استانداردهای یک کشور اروپایی در تولید محصولات، می تواند نشان دهد بوتان به چه تجربه و دانش مناسبی دست یافته است.

آمار صادرات شما در چه شرایطی است؟

تاکنون مجموع آبگرمکن های صادراتی بوتان به مقصد اروپا از مرز ۲۰۰هزار دستگاه فراتر رفته و مقصد نهایی این محصولات در اروپا، کشورهای ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، رومانی، لهستان و روسیه است، به طوری که آبگرمکن های بوتان در ۷۴ مدل تولید و صادر می شوند.

اگر بخواهید دلیل موفقیت بوتان در صادرات را بیان کنید، کدام دلایل اهمیت بیشتری دارند و زمینه ساز صادرات موفق بوتان بوده اند؟

از تولید اولین آبگرمکن دیواری فوری در کشور توسط بوتان تاکنون ۲۵ سال سپری شده و طی این مدت دستاوردهای ارزنده ای حاصل شده است.

امروز پس از گذشت ۲۵ سال از آغاز تولید، بیش از ۶۵درصد سهم بازار ایران به آن آبگرمکن دیواری اختصاص یافته که نتایج آن برای مردم در رفاه بیشتر و مصرف کمتر گاز تجلی می یابد. چندین سال است بوتان سومین تولیدکننده بزرگ آبگرمکن دیواری در دنیا محسوب می شود.

دانش فنی و طراحی آبگرمکن کاملا به بوتان تعلق دارد و مشابه خارجی ندارد. احاطه و اشراف تیم مهندسی به زوایای طراحی، فنی و تکنولوژیک موجب شده تا سطح کیفی آبگرمکن های بوتان در رده بهترین های دنیا قرار گرفته و طی بررسی اخیر یک موسسه معتبر مستقل در ایتالیا، یک مدل از آبگرمکن های صادراتی بوتان، عنوان برترین آبگرمکن موجود در بازار ایتالیا را به لحاظ کیفیت از آن خود نمود و آبگرمکن های نامدار اروپایی در رده های بعدی قرار گرفتند.

ورود و ماندگاری در بازارهای اروپا به چه توانایی ها و شاخصه هایی نیاز دارد؟

پیش نیاز صادرات، شناخت دقیق بازار و مشتریان هدف صادرات است. همین یک مورد به زمان، هزینه و فعالیت های زیادی نیاز دارد. شناخت بازار هدف شامل جنبه های مختلفی از قبیل حجم بازار، رقبای بالفعل و بالقوه، نیاز و انتظارات مشتریان، قوانین و استانداردها و... است. شرکت هایی که بدون تحقیق وارد بازار شوند بخت توفیق اندکی دارند.

در نظر داشته باشید که بازارهای اروپا، بازارهایی آزاد، رقابتی و شفاف هستند و هیچ شرکتی، امتیاز ویژه، انحصار و... ندارد و امتیاز ویژه ای هم در اختیار شما قرار نمی گیرد. باید بتوانید در زمین حریف همزمان با قیمت چینی ها و کیفیت اروپایی ها رقابت کنید.

الان محصولات بوتان در ساوه تولید و در کشورهای اروپایی استفاده می شود و آنها با اتکا به تجربه استفاده از آبگرمکن های بوتان در منازل مشتریان اروپایی خود، به این باور رسیده اند که این محصولات از استاندارد عملکرد و طول عمر بالایی برخوردار هستند. صد البته ما هم به ازای این صادرات، ارز وارد کشور کرده و برای جوانان مان اشتغال پایدار ایجاد می کنیم.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل info@arshiyagroup.ir تماس حاصل فرمایید و یا به شماره 500011008069819 پیامک ارسال فرمایید