به پرتال ثبت شرکت ارشیا خوش آمدید امروز : پنج شنبه ، 7 مرداد 1400

رسانه در تقارن مناسبت‌های مذهبی و ملی چه کند؟

یک استاد دانشگاه پاسخ داد

رسانه در تقارن مناسبتهای مذهبی و ملی چه کند؟

» سرویس: فرهنگي و هنري - رسانه

مجید رضاییان - استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیست - درخصوص تقارن مناسبتهای «مذهبی» و «ملی» و وظیفهی رسانهها به ویژه رسانه ملی در جهت حفظ ارزشها و حرمتها و در عین حال پرداختن به سنتهای ملی، تأکید کرد: فرهنگسازی، توجه به نیاز مخاطب، نگاه همگرایانه و همچنین رویکرد اخلاقی با مناسبتها از جمله مباحثی هستند که اگر در این زمینه آنها را در نظر بگیریم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

این استاد ارتباطات در گفتوگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در ادامهی مطلب بالا رعایت چهار کن اصلی را ضروری دانست و افزود: اساسا مناسبتهای ملی و تقارنشان با مناسبتهای مذهبی در کشورمان چندین بار پیش آمده است و رسانهها باید در این شرایط رویکردی داشته باشند که بر چهار رکن اصلی استوار باشد.

وی اولین رکنی را که رسانهها در جهت حفظ ارزشهای ملی و مذهبی هنگامی که مناسبتها با یکدیگر تقارن دارند باید رعایت کنند، فرهنگسازی تلقی کرد و گفت: در مناسبتهای ملی و مذهبی به جای اینکه به ظاهر مناسبتها بپردازیم باید به پیام نهفته در آن مناسبتها پرداخت؛ این بدین معنی است که ما هر چه در مناسبتها به فرهنگسازی توجه بیشتری داشته باشیم مناسبتهای ملی و مذهبیمان ماندگارتر شده و برای نسلهای بعدی بهتر معرفی میشوند و عملا از برخورد شعاری با مناسبتها پرهیز میشود. همچنین در عین حال علاقهها نسبت به مناسبتهای ملی و مذهبی افزایش مییابد؛ چرا که هر دوی مناسبتها نگهدارنده فرهنگ ملی، بومی و مذهبی کشورمان هستند.

این فعال رسانهای همچنین مطرح کرد: دومین رکن در برخورد با تقارن مناسبتهای مذهبی و ملی این است که باید به نیاز مخاطب توجه کرد. مخاطبان ما درباره مناسبتها یکسری آگاهی و شناخت دارند که این شناخت معمولا ممکن است کامل نباشد که به اعتقاد من بهترین نوع برخورد این است که ما نیاز مخاطب را در نظر بگیریم تا آنچه را که او در مورد مناسبتها نیاز دارد از آنها مطلع شود که این اقدام علاوه بر جنبه فرهنگسازی کمی هم رویکرد معرفتی دارد.

مجید رضائیان

وی در همین زمینه تصریح کرد: نوع نگاه، تبلیغ، برخورد، معرفی و پردازش به دو مناسبت ملی و مذهبی در رسانههای ما باید رویکرد همگرایی داشته باشد.

رضاییان در پایان گفتوگوی خود با ایسنا در تکمیل صحبتهایش اظهار کرد: توصیههای اخلاقی در رسانه میتوانند به مناسبتهایی که مقارن یکدیگر هستند کمک کنند که این در جای خودشان اصولی، محترم و دارای حرمت ویژه دیده میشوند، بنابراین این چهار رکن ذکر شده میتواند نوع تعامل رسانهها با مناسبتهای ملی و مذهبی که مقارن یکدیگر میشوند را تشکیل بدهند.

انتهای پیام

تماس با ثبت شرکت ارشیا

موضوع : اخبار » تیتر اخبار » خبرگزاری ایسنا

تاریخ : 1-10-1393, 08:59

 

تمامی نظرات در کمتر از 12 ساعت پاسخ داده می شود

ارسال نظر


روزنامه رسمی

رهگیری پرونده ثبت شرکت
File engine/modules/imp/xform/block.php not found.
دفاتر پستی منتخب

ثبت شرکت برای اتباع خارجی

موضوعات پرکاربرد ثبتی :
ثبت شرکت در سراسر ایران

ثبت شرکت در تهران
تماس
واتس آپ
تلگرام
پوشک بزرگسالتعمیر لباسشویی آبسالکرکره برقی پارکینگدرب ضد سرقتصندلی پلاستیکی